2011. március 16., szerda

Számolási rutin fejlesztése


A matematika tankönyv első kötetében többször is szerepeltek egész oldalas mechanikus műveletes oldalak. Egyre több művelettel, egyre inkább megvariálva, nem csak az eredményt kellett beírni, hanem pótolni, bontani is kellett, vagyis hiányos műveleteket is meg kellett oldani.

A második kötetben hosszú ideig nincsenek ilyen oldalak, mert hiszen (szerintem) a legnehezebb témakört, a tízes átlépéses összeadást és kivonást gyúrjuk, s nyitjuk-csukjuk rendületlenül az ujjainkat, használva a partnerszámokról megtanultakat.

De azért nem kellene a mechanikus műveleteket elfelejteni-gondoltam én.
Régebben a Lénárd-Demeter matematika tankönyvcsaládból tanítva, a Példatárában nagyon gyakran oldottunk meg hasonló feladatokat, mint itt a Hajdu könyvben.
Ott bizony 120 feladat volt egy lapon, s a nebulónak 20 perce állt rendelkezésre, hogy ezt megoldja.

Gondoltam tegyünk próbát, s eddzük magunkat, nehogy elfelejtsünk számolni.
Nem vettem elő a Példatárat, magamtól írtam egy lapra műveleteket.
73 db fért rá. Összeadás, kivonás, hiányos művelet 10-es számkörben,
a nemrég tanult kerek tízeshez egyjegyű hozzáadása, illetve kivonás is.
A most tanult tízes átlépéses összeadásból csak 8 feladatot tettem bele, s nem volt köztük hiányos művelet.

No, a hosszú bevezető után, jöjjön az eredmény:
Bevallom kicsit jobbra számítottam. Kicsit lassú a csapat, de innen indulunk, meglátjuk két hét múlva javítunk-e rajta.
A lényeg mindenképp az volt, hogy minél több jó megoldása legyen a gyerkőcnek, az idő csak másodlagos volt.

I. Csontos Enikő 73 feladat/ 9 perc 97%
II. Bede Mónika 73 feladat/ 15 perc 97 %
III. Géczi Gigi 73 feladat / 19 perc 95 %
IV. Mukus Melitta 73 feladat / 12 perc 94 %
V. Nagy Laura 73 feladat / 13 perc 94 %


Dicséretet és persze jutalmat érdemel még Botond, Patrik, Máté és Gergő is.
Marcinak és Szandikának egy hajszál hiányzik!!!

S kiemelném még Bencét, aki bizony nem tudta 20 perc alatt befejezni mind a 73 feladatot, de mivel csak 5 db hiányzott neki, hibája viszont nem volt, neki is nagy dicséret és jutalom.

Ismétlés kb. 2 hét múlva, de 20 perc alatt több feladatot fogok adni, s variálok tovább, hogy a figyelmet is fejlesszük.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése