2011. szeptember 27., kedd

Számkörbővítés százig

Nagyon köszönöm a szülőknek a beküldött egy és két forintosokat. Az utóbbira majd csak a kettes szorzótáblánál lesz szükség, de az egyforintosok a legjobbkor jöttek.
Minden órán pakolgatjuk őket páros munkában. Kis fedeles dobozkákban készítik elő maguknak a párok, s a feladatoknál ha van rá lehetőség kirakjuk pénzzel is a kért számot. Ezután leolvasgatjuk őket.
Mindig egy sorba, s előre a legnagyobb pénzérmét rakjuk (tehát a tízest) s számlálunk tízesével, aztán folytatjuk egyesével a számolni az érméket.
Nem a legjobban megy.
Érzem, hogy vannak, akik azonnal veszik a lapot, s ők azok, akik majd kiugranak a padból egész órán.
S vannak akiket ha felszólítok, nem szólalnak meg, vagy butaságot hallok.  ( S persze biz vannak azok is, akiknek fogalmuk sincs, hogy melyik feladatot oldjuk épp, de ez megérne egy újabb posztot)
Jobb a butaságot hallanom, mint nem hallani semmit. A butaságból tudom, hogy mit ért rosszul,tudok segíteni, megyek és mutatom, magyarázom,  a semmit egy ideig várom, aztán feladom. 

Elő is jött, hogy aki mert és jelentkezett, s mondta a rosszat, én mentem, húztuk a pénzt, számoltuk, biz nem is lett olyan rossz a kis felmérése. Nem 90 %, de magához képest szuper.

A hosszúságmérés témakör következne, a feladatok lassan elfogynak, de én érzem, hogy ez így nem jó, nem mehetünk tovább, mert ha nem lesz alap, összeomlik később a ház.
Kíváncsi voltam, kinek mi ülepedett le.
(Oké, oké, a számszomszédok még nem tudtak ülepedni, de nem is azokkal volt a legfőbb gond, hanem a kerek tízesek összegével és különbségével.)
Rakjuk pénzzel, mutattam az ügyes trükköt, hogy ha mindkét tagban nulla van, takarjuk le mindkettőből, s így gyorsan elvégezhető a feladat, hiszen csak tízes számkörben kell fejben számolni.

A másik gond, ha kerek tízeshez adunk egyjegyűt. 40 Ft meg egy forint a számlálásnál, illetve az összeadásnál is 50 lesz. Ezen nem lehet átsiklani, ezt bizony meg kell tudni mindenkinek tanulni, számolni!
Megállunk, s gyakorlunk. Azokkal akiknek ez nem megy, vagy azokkal akiknek ez nem megy egyikről a másikra váltva.

Írtunk ma a füzetbe egy számomra tájékoztató mérést.
Első sor: számjegyírás hallás után
Második sor: számjegyírás betűről olvasva
Harmadik sor: kerek tízesek összege hallás után (csak eredményt kértem)
Negyedik sor: kerek tízesek különbsége hallás után
Ötödik sor: másold le a 6 számot a tábláról, tedd ki közéjük a relációs jeleket
Húzd alá kékkel, ha páratlan, pirossal, ha páros.
Írd az aláhúzott szám alá a kisebbik számszomszédját, s az alá a nagyobb tízes szomszédját.

Azok, akik 90 % fölött megírták, (mert vannak, sőt 100 %-osok is) holnaptól önálló munkával töltik az idejüket, az ő logikai készségüket edzem majd.
Akiknek nem lett ilyen a mérés, azokkal számolunk, kirakunk, míg csak a nagy többségnek nem megy jól.

Másik nagy gondom a figyelmetlenség. Nem tudom egy ejnyével elhessegetni, mert súlyos pontveszteséggel jár.
Sajnos a fekete pontos ceruzám elő kell vennem, mert ha műveletvégzéskor a 15.-ként sorban kerülő gyerkőc azt sem tudja, hogy hol járunk, mit csinálunk, mi a feladat, vagy két perc elteltével nyitja csak a könyvét, mert ő még pakol, és beszélget, akkor egy kis szigort alkalmazok.
Minden utasítást egyszer mondjunk el!- jajj mi lenne, ha tényleg ezt tenném? Lehet hogy ezt kellene? De hát próbáltam, s ha háromszor mondom el, bizony akkor is előfordul, hogy :Hol is kell kinyitni, s melyik feladat, s -nem számmal írja le a gyerkőc, hanem betűvel, hiába mondom sokadjára. Ajajj!

Nagyon sokat dolgozunk párban, mert egymástól is tanulhatnak. Az erősebb is tanul, mert gyakorol a magyarázattal.
De ha mérést írunk, akkor bizony nem szabad a másik dolgozatáról másolni. Ezt is sokszor mondtam. Bár alszom még rá egyet, de feketét ígértem annak, aki nem tartotta be. Vérzik a szívem, de vagy következetesen, vagy sehogy.

Hamarosan újra vizsgálódom, s jövök a beszámolóval.

2 megjegyzés:

  1. Ajjaj! Nem irigylem Margó nénit!Akkor per pillanat nem ment el a bejegyzésem, de csak jó lenne "beszélni" róla. Szerintem Ti is egyetértetek Szülőtársak, ha kérek tippeket, ötleteket hogyan lehetne gyakorolni abban a napi öt-tíz percben : ( a gyerkőcökkel. A fejszámolásnál is beváltak a praktikák:sétálva, autóban, fürdéskor, tudomisén....
    Örülnék olyan trükknek is, amivel a figyelmet lehetne edzeni, mert szín igaz, hogy a sokadik feladatnál már nem figyel, eltéveszti, nem pont a kérdésre válaszol. Ez az írással is így van, lehagyja az ékezeteket, kifelejt betűket...áááh!

    VálaszTörlés
  2. Olvastam a kommentet, hamarosan igyekszem rá reagálni.

    VálaszTörlés