Elkezdtük a szorzás előkészítését.
De az, hogy kettesével számlálgatunk, hogy szorzatokat írunk fel, még nem jelenti azt, hogy már biflázni kell a kettes-, holnaptól az ötös szorzótáblát. Azt viszont már igen, hogy nagy segítséget jelent, ha sokat számlálgatunk otthon a gyerkőccel kettesével (ötösével) növekvő és csökkenő sorba is. S ha időnk és kedvünk engedi még jobb, ha pakolgatunk kettesével is bármit.
Most ez lenne a legfontosabb. Fontos, hogy megértsék,szorzáskor azonos tagok összegéről beszélünk. Egy év múlva már szinte mindegy lesz, hogy hétszer kettő, vagy kétszer hét, most azonban nagyon nem mindegy!
2+2+2+2+2+2+2=
Hétszer írtam le a kettest, ezért ezt szorzattal úgy írom le: 7*2, s úgy ejtem ki: hétszer kettő (mondhatnám még azt is, hogy a kettő hétszerese, de ki sem ejtem előttük, hogy nehogy ezzel bekavarjak, maradjunk inkább az első verziónál)
A lenti képen szintúgy 14 fecske van, viszont itt egy sorban ( egy dróton) 7 fecske ül.
A másikon is hét, így erről a képről azt az összeadást tudom felírni, hogy 7+7, vagyis kétszer írom le a hetet, ezért 2* 7!
Most mikor a szorzat, a szorzás fogalmát még csak előkészítjük, ezt kell megérteni!
(Nagyon sok dolgozat feladat fog erről szólni. Képről szorzatokat felírni sorban és oszlopban vizsgálódva.)
(Nagyon sok dolgozat feladat fog erről szólni. Képről szorzatokat felírni sorban és oszlopban vizsgálódva.)
Attól függ, hogy hányas szorzótáblában vagyunk, hogy mely tagokat adunk össze ismétlődve.
Azt azért már ma megemlítettük, hogy ha pl.12 korongot kirakok kettesével csoportosítva......
OOOOOO
OOOOOO
akár összeadást, akár sorban-, vagy oszlopban nézve írok fel róla szorzatot, akkor is 12 korongot raktam ki, tehát az eredmény minden esetben 12! Ha egyszer kiszámoltam az eredményt, nem töltöm az időt azzal, hogy újra és újra kiszámolom, mert hisz nem tettem több korongot hozzá, nem vettem el belőle. ( ma az egyik kislány, azért ért el kevesebb pontot, mert nem tudta kiszámolni még a szorzatot, leblokkolt, nem ment tovább, pedig felette leírta összegalakban ugyanazt.) Nem kell még tudni a kettes szorzót, van még bőven időnk, tudni kell használni a mankót, jelen esetben összeadni, s azt, amit fentebb írtam.
S még egy új dolog: Tudunk a kezünkön is szorozni! Viszont itt most NEM azt kell mutatni, ami az eredmény ( szorzat) hanem a szorzót, (vagyis, hogy hányszor kell összeadogatni a szorzandót)
No, ezeket a fogalmakat még nem tanultuk, nem is említettem, de hamarosan jön:
7*2= 14
Szorzó* szorzandó= szorzat
Tehát kettesével számolok ( 2,4, 6, 8, ....)
az ujjamon mutatom, hányszor adtam már össze ( mennyi a szorzó), s közben figyelek arra amit mondok.
Ha a hétszer kettőre vagyok kíváncsi, kettesével számolok addig míg hét ujjat ki nem nyitok (persze minden ujjnyitásra haladok a kettesével növekvő sorban)
Ez leírva szörnyen bonyolult, de elvégezve roppant egyszerű. Mindezt csak a szülőknek írtam le, hogy miben és hogyan tudják segíteni a gyerkőceiket.
Jó számolgatást!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése